Gender a výzkum / Gender and Research 2023, 24 (2): 146-170 | DOI: 10.13060/gav.2023.018

Za hranice sekulární autonomie? Pojetí emancipace u Saby Mahmood a Judith Butler

Jakub Ort ORCID...
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav politologie

The article deals with a feminist critique of the secular notion of autonomy as a normative basis for the emancipation of the subject. It does so on the basis of discussions related to the so-called post-secular turn in feminist thought. The text is based on a comparison and interpretation of the theoretical insights of Saba Mahmood and Judith Butler. According to Mahmood, the poststructuralist critique of the Enlightenment conception of the subject, as seen in Butler, still places too much emphasis on secular detachment from tradition. In contrast, Saba Mahmood’s approach seeks to rehabilitate a ‚consolidationist‘ conception of the subject through which a more positive interpretation of religious ethics can be made, especially (but not only) in the case of Muslim women. The text alsoshows, however, that while Mahmood’s reflections challenge Judith Butler’s notion of performative identity they connect wellto her later reflections on the precarity of life. The arcticle concludes by assessing to what extent and in what sense the critique of the autonomy of the subjectput forward here can be evaluated as post-secular.

Klíčová slova: Judith Butler, Saba Mahmood, postsecular turn, autonomy of subject

Vloženo: 23. duben 2023; Revidováno: 29. listopad 2023; Přijato: 30. listopad 2023; Zveřejněno: 6. leden 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ort, Jakub. 2023. "Za hranice sekulární autonomie? Pojetí emancipace u Saby Mahmood a Judith Butler." Gender a výzkum / Gender and Research 24(2):146-170.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ahmed, S. 2010. The Cultural Politics of Emotion. Reprinted. Edinburgh: Edinburgh Univ. Press.
  2. Aristotelés. 1996. Etika Níkomachova. Praha: OYKUMENH.
  3. Asad, T. 2003. Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford, Calif: Stanford University Press.
  4. Asad, T., W. Brown, J. Butler, S. Mahmood. 2013. Is Critique Secular? Blasphemy, Injury, and Free Speech. New York: Fordham University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Avishai, O. 2008. "Doing Religion" in a Secular World: Women in Conservative Religions and the Question of Agency. Gender & Society 22 (4): 409-433. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Badinter, E. 2008. Der verschleierte Verstand. Pp. 167-175 in A. Schwarzer (ed.). Die Gotteskrieger und die falsche Toleranz. Köln: Kiepenheuer & Witsch.
  7. Barša, P. 2002. Panství člověka a touha ženy: feminismus mezi psychoanalýzou a poststrukturalismem. Praha: Sociologické nakladatelství.
  8. Beauvoir, S. 1966. Druhé pohlaví. Praha: Orbis.
  9. Bierhanzl, J. 2022. Estetika ambiguity. Praha: Karolinum. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Braidotti, R. 2008. "In Spite of the Times: The Postsecular Turn in Feminism". Theory, Culture and Society 25 (6): 1-24. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Brown, W. 2008. Regulating Aversion: Tolerance in the Age of Identity and Empire. Princeton Oxford: Princeton University Press.
  12. Butler, J. 2002. What is Critique? An Essay on Foucault's Virtue. Pp. 212-226 in I. Malden (ed.). The Political. Blackwell Readings In Continental Philosophy. Mass: Blackwell Publishers.
  13. Butler, J. 2003. Trampoty s rodom: Feminismus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt.
  14. Butler, J. 2004. Undoing Gender. New York; London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Butler, J. 2012. Parting Ways: Jewishness and the Critique of Zionism. New York: Columbia Univ. Press.
  16. Butler, J. 2013. Rámce války: za které životy netruchlíme? Praha: Karolinum.
  17. Casanova, J. 2009. The Secular and Secularisms. Social Research (4): 1049-1066. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Connolly, W. E. 1999. Why I Am Not a Secularist. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  19. Foucault, M. 1999. Dějiny sexuality. I. Praha: Herrmann & synové.
  20. Freud, S. (1939) 2010. Der Mann Moses und die monoteistische Religion. Stuttgart: Reclam.
  21. Göle, N. 2013. Civilizational, Spatial and Sexual Powers of the Secular. Pp. 243-264 in M. Warner, J. VanAntwerpen, C. J. Calhoun (eds.). Varieties of Secularism in a Secular Age. Cambridge: Harvard University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Habermas, J. 2004. Die Grenze zwischen Glauben und Wissen. Zur Wirkungsgeschite und aktuellen Bedeutung Kants Religionsphilosphie. Revue de métaphysique et de morale (4): 460-484. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Irigaray, L. 1985. This Sex Which Is Not One. New York: Cornel University Press.
  24. Kant, I. 2013. Náboženství v hranicích pouhého rozumu. Praha: Vyšehrad.
  25. Latour, B. 2010. An Attempt at a "Compositionist Manifesto". New Literary History (41): 471-490. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Lépinard, É. 2020. Feminist Trouble: Intersectional Politics in Postsecular Times. New York, Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Mahmood, S. 2001. "Feminist Theory, Embodiment, and the Docile Agent: Some Reflections on the Egyptian Islamic Revival". Cultural Anthropology 16 (2): 202-236. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Mahmood, S. 2012. Politics of piety: the Islamic revival and the feminist subject. Princeton: Princeton University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Mohanty, C. T. 1984. Under Western Eyes: Feminist Scolarship and Colonial Discourse. Pp. 333-358 in On Humanism and the University I: The Discourse of Humanism. Duke University Press.
  30. Ort, J. 2023. Postsekulární obrat v současné feministické teorii. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav politologie. Praha. Vedoucí práce Barša, Pavel.
  31. Povinelli, E. A. 2005. A Flight from Freedom. Pp. 145-165 in A. Loomba, S. Kaul, M. Bunzl, A. Burton, J. Esty (eds.). Postcolonial Studies and Beyond. Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Puar, J. K. 2007. Terrorist Assemblages: Homonationalism in Queer Times. Durham: Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Scott, J. W. 2012a. The Vexed Relationship of Emancipation and Equality. History of the Present 2 (2): 148-168. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Scott, J. W. 2012b. The Fantasy of Feminist History. Durham: Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Scott, J. W. 2017. Sex and Secularism. Princeton: Princeton Univeristy Press.
  36. Schippers, B. 2014. The Political Philosophy of Judith Butler. Abingdon, Oxon; New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Taylor, C. 2007. A Secular Age. Cambridge: Harvard University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Vido, R. 2011. Konec velkého vyprávění. Sekularizace v sociologické perspektivě. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  39. Vasilaki, R. 2016. "The Politics of Postsecular Feminism". Theory, Culture and Society 33 (2): 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Wajhat, A. 2010. "Sex and the City 2's" Stunning Muslim Clich. Salon.com. Staženo 23. 11. 2023 (www.salon.com/2010/05/26/sex_and_the_city_cultural_tone_deafness/)
  41. Weidner, D. 2007. Kants Säkularisierung der Philosophie, die politische Theologie der bürgerlichen Gesellschaft und die Kritik der Bibel. Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte 59 (2): 97-120. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Wolf, S. 1987. Sanity and Metaphysics of responsibility. In F. Shoeman (ed.). Responsibility, Character and the Emotions. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.