Gender a výzkum / Gender and Research 2013, 14 (1): 64-78

Genderové role v rodině pohledem dětských aktérů

Lenka Slepičková, Michaela Bartošová Kvapilová

The article is based on research conducted with young children, and uses methods of data collection that are suitable and appropriate for children (focus groups, writing, and drawing). Theoretically grounded in a child-perspective research, we intend to contribute to the debate on the transition of gender order in the Czech environment. The text focuses particularly on the issue of gender roles both in the family of participating children and in their projections of roles of individual family members. An analysis of children' views shows that they identify with the gender categories of "men" and "women" and construct these categories as opposite and firmly bounded. Despite the awareness of conflicts and problems that the unequal distribution of domestic tasks can bring, children mostly support the traditional division of roles and refer to them as normal, natural and corresponding to the physical characteristics of men and women. On the other hand, egalitarian attitudes (the view of division of roles as not depending on gender) are expressed by some children, more often by children from the urban school than from the village school.

Zveřejněno: 1. březen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Slepičková, Lenka and Michaela Bartošová Kvapilová. 2013. "Genderové role v rodině pohledem dětských aktérů." Gender, rovné příležitosti, výzkum 14(1):64-78.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bartáková, H. 2008. Cesta zpátky. Návrat žen po rodičovské dovolené na trh práce v České republice. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií.
  2. Bartáková, H., Kulhavý, V. 2007. Rodina a zaměstnání II. Mladé rodiny. Praha: VÚPSV.
  3. Beck, U., Beck-Gernsheim, E. 1995. The Normal Chaos of Love. Cambridge, Oxford: Polity Press.
  4. Bierzová, J. 2006. "Rozdělení domácích prací v rodinách s dětmi." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 7,č. 1: 19-26.
  5. Bocan, M., Maříková, H., Spálenský, A. 2011. Hodnotové orientace dětí ve věku 6-15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže MŠMT.
  6. Borland, M., Laybourn, A., Hill, M., Brown, J. 1999. Middle Childhood. The Perspectives of Children and Parents. London: Jessica Kingsley.
  7. Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
  8. Butler, I., Robinson, M., Scanlan, M. 2005. Children and Decision Making. London/York: NCB/JRF.
  9. Collins, C., Batten, M., Ainley, J., Getty, C. 1996. Gender and School Education. Canberra: Australian Council for Educational Research.
  10. Connolly, P. 2000. "Racism and young girls' peer-group relations: the experiences of south Asian girls." Sociology, Vol. 34, No. 3: 499-519. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Corsaro, A. W. 2005. The Sociology of Childhood. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
  12. Eder, D., Fingerson, L. 2002. "Inteviewing Children and Adolescents." Pp. 181-203 in Gubrium, J. F., Holstein, J. A. (eds.). Handbook of interview research: context & method. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Ettlerová, S. 2007. Rodina a zaměstnání I. Svobodní jedinci. Praha: VÚPSV.
  14. Foster, V., Kimmel, M., Skelton, C. 2001. "'What about the boys?' An overview of the debates." Pp. 1-23 in Martino, W, Meyenn, B. (eds.). What about the boys?Issues of masculinity in schools. Buckingham; Philadelphia: Open University Press.
  15. France, A., Bendelow, G., Williams, S. 2000. "A "Risky" Business: Researching the Health Beliefs of Children and Young People." Pp. 150-162 in Lewis, A., Lindsay, G. (eds). Researching Children's Perspectives. Buckingham: Open University Press.
  16. Gaunt, R. 2008. "Maternal Gatekeeping: Antecedents and Consequences." Journal of Family Issues, Vol. 29, No. 3: 373-395. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Gilligan, J. 1997. Violence. New York, NY: Vintage.
  18. Goodwin, M. H. 2006. The Hidden Life of Girls. London: Blackwell. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Greene, S., Hogan, D. 2005. Researching children's experience. Approaches and Methods. London: Sage. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Harding, S. G. 1986. The science question in feminism. Ithaca: Cornell University Press.
  21. Heath, S., Charles, V., Crow, G., Wiles, R. 2007. "Informed consent, gatekeepers and gobetweens: negotiating consent in child- and youth-oriented institutions." British Educational Research Journal, Vol. 33, No. 3: 403-417. Přejít k původnímu zdroji...
  22. James, A. 1994. Childhood Identities. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  23. James, A., James, A. 2008. Key Concepts in Childhood Studies. London: Sage Publications.
  24. Janoušková, K., Jarkovská, L. 2008. "Otec v domácnosti: sebereflexe a reakce okolí." IVRIS Working Papers. Brno: FSS MU.
  25. Jarkovská, L. 2009. "Školní třída pod genderovou lupou." Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Vol. 45, No. 4: 727-752. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Jarkovská, L. 2010. Genderová reprodukce v každodennosti školní třídy: Etnografický výzkum. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita.
  27. Jarkovská, L., Lišková, K., Šmídová, I. 2010. S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha: SLON.
  28. Jarkovská, L., Smetáčková, I. 2006. "Škola jako genderovaný prostor." Pp. 14-19 in Smetáčková, I. (ed.). Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s.
  29. Kitzinger, J. 1994. "The methodology of Focus Groups: the importance of interaction between research participants." Sociology of Health & Illness, Vol. 16, No. 1: 103-121. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Kuchařová, V., Höhne, S., Svobodová, K., Šťastná, A., Žáčková, L. 2010. Rodina a zaměstnání s ohledem na rodinný cyklus. Praha: VÚPSV.
  31. Lacinová, L., Macek, P. (eds.). 2006. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal.
  32. Lareau, A., Weininger, B. E. 2008. "Time, Work and Family Life: Reconceptualizing Gendered Time Patterns Through the Case of Children's Organized Activities." Sociological Forum, Vol. 23, No. 3: 419-454. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Lišková, K. 2010. "Řidička autobusu a zdravotní bratr: Prolamování genderových bariér ve sféře placené práce." In: Jarkovská, L., Lišková, K., Šmídová, I. (eds.). S genderem na trh: rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha; Brno: SLON; Masarykova univerzita.
  34. Martino, W, Meyenn, B. 2001. What about the boys?: issues of masculinity in schools. Buckingham; Philadelphia: Open University Press.
  35. Michalčáková, R. 2007. Strachy v období rané adolescence. Brno: Barrister & Principal.
  36. Milkie, A. M., Simon, W. R., Powell, B. 1997. "Through the Eyes of Children: Youths' Perceptions and Evaluations of Maternal and Paternal Roles." Social Psychology Quarterly, Vol. 60, No. 3: 218-237. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Morrow, V. 1999. "If you were a teacher it would be harder to talk to you: reflections on qualitative research with children in school." International Journal of Social Research Methodology, Vol. 1, No. 4: 297-313. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Morrow, V. 2006. "Understanding Gender Differences in Context." Children & Society, Vol. 20, No. 2: 92-104. Přejít k původnímu zdroji...
  39. STAT I MIMO T ÉM A
  40. Možný, I., Pakosta, P., Přidalová, M. 2008. Declining fertility in Europe and What parenthood means to the Czechs. Brno: Masaryk University Press.
  41. Nesbitt, E. 2000. "Researching 8-13 Year Olds' Perspectives on their Experience of Religion" In Lewis, A., Lindsay, G. (eds.). Researching children's perspectives. Buckingham: Open University Press.
  42. Nešporová, O. 2005. Harmonizace rodiny a zaměstnání. Rodiny s otci na rodičovské dovolené. Praha: VÚPSV.
  43. Nosál, I. 2002. "České dětství v kontextu socialismu a post-socialismu: diskursy a reprezentace." Sociální studia, roč. 0, č. 8: 53-75.
  44. Nosál, I. 2003. "Diskurzy a reprezentace dětství ve věku nejistoty." Pp. 177-188 in Mareš, P., Potočný, T. Modernizace a česká rodina. I. Brno: Barrister @ Principal.
  45. Paechter, C. F. 2007. Being boys, being girls: learning masculinities and femininities. Maidenhead: Open University Press.
  46. Penn, H. 1998. Summary: men as workers in services for young children. Men as Workers in Services for Young Children: Issues of a Mixed Gender Workforce. Bedford Way Papers. London: Institute of Education, University of London.
  47. Pfeiferová, Š. 2009. "Nemožné soužití aneb Proč se rodiče rozcházejí. Pohled matek samoživitelek." Sociální studia, roč. 6, č. 4: 93-111. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Plaňava, I., Pilát, M. 2002. Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister & Principal.
  49. Punch, S. 2001. "Negotiating Autonomy: Childhood in Rural Bolivia." Pp. 23-36 in Alanen, L., Mayall, B. (eds.). Conceptualizing Child - Adult Relations. London: Falmer.
  50. Rabušic, L., Hamanová, L. 2009. Hodnoty a postoje v ČR 1991-2008 (pramenná publikace European Values Study). Brno: Masarykova univerzita.
  51. Renold, E. 2004. Girls, boys and junior sexualities: Exploring childrens' gender and sexual relations in the primary school. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Sinno, M. S., Killen, M. 2009. "Moms at Work and Dads at Home: Children's Evaluations of Parental Roles." Applied Developmental Science, Vol. 13, No. 1: 16-29. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Smékal, V., Lacinová, L., Kukla, L. (eds.). 2004. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister and Principal.
  54. Smetáčková, I. (ed.). 2005. Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Interní výzkumná zpráva. Praha: SOÚ AV ČR.
  55. Smetáčková, I. 2010. "Běžný den v životě žen a mužů - představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti." Studia paedagogica, roč. 15,č. 1: 107-124.
  56. Šlechtová, H. 2007. Pozice a role dítěte v rodinné socializaci. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, Paris: Université Paris Descartes.
  57. Thorne, B. 1993. Gender Play. Brunswick: Rutgers University Press.
  58. Václavíková Helšusová, L. 2007. "Co se učí dívky a chlapci?" Pp. 19-22 in Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.