Gender a výzkum / Gender and Research 2012, 13 (2): 70-76
The study deals with tomboyism from the perspective of past and current psychiatric and sociological research, and proposes a new approach to this liminal phenomenon operating in-between binary opposites of traditional femininity and masculinity. This approach makes use of intersectional analysis developed by feminists of colour to address interlocking systems of oppression based on both race and gender, and combines it with the issue of performance and the notion of identity as fluid. It also challenges usual interpretations of tomboy narratives, as is shown on the analysis of two films with tomboyish characters - Robert Mulligan's To Kill a Mockingbird (1962) and Céline Sciamma's Tomboy (2011).
Zveřejněno: 1. červen 2012 Zobrazit citaci
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.