Gender a výzkum / Gender and Research 2017, 18 (1): 67-91 | DOI: 10.13060/25706578.2017.18.1.350

Excelence a genderové předsudky v praktikách a vnímání přírodních vědců ve vedoucích a rozhodovacích pozicích

Marcela Linková
Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.

How to assess quality has become one of the central concerns for contemporary research, not least because of the proliferation of research assessment systems around the globe. Concomitant with this has been the growing attention to factors that compromise the credibility of assessment, especially gender, ethnic, racial and geopolitical bias. In this paper I analyse how lab leaders and research managers in the natural sciences specifically construct excellence and relatedly the demands of the research profession, and how gender bias plays out in these imaginaries. The material for the study comes primarily from two highly successful public research institutes of the Czech Academy of Sciences and specifically from individual and group interviews with lab leaders and research managers on topics of research governance, assessment, and quality. The focus is on the natural sciences because the discipline has driven the introduction of research assessment in the country as well as research and innovation reforms more broadly since the new millennium. Building on the distinction between the logic of choice and the logic of care developed by Annemarie Mol (2008), I explore the limits of individual choice for conceiving excellence and the gendered outcomes it produces.

Klíčová slova: : gender bias, excellence, care ceiling, glass ceiling, research profession

Zveřejněno: 1. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Linková, Marcela. 2017. "Excelence a genderové předsudky v praktikách a vnímání přírodních vědců ve vedoucích a rozhodovacích pozicích." Gender a výzkum / Gender and Research 18(1):67-91.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Acker, J. 1990. "Hierarchies, Jobs, Bodies: A Theory of Gendered Organizations." Gender & Society, Vol. 4, No. 2: 139-158, http://doi.org/10.1177/089124390004002002. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Acker, J. 2012. "Gendered Organizations and Intersectionality: Problems and Possibilities." Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, Vol. 31, No. 3: 214-224, http://doi.org/10.1108/02610151211209072. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Aiston, S. J., Jung, J. 2015. "Women Academics and Research Productivity: An International Comparison." Gender and Education, Vol. 27, No. 3: 205-220, http://doi.org/10.1080/09540253.2015.1024617. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Akademie věd České republiky. 2017. Výroční zpráva o činnosti Akademie věd České republiky za rok 2016. [online]. Praha: Akademie věd České republiky. Dostupné z: http://www.avcr.cz/opencms/export/sites/avcr.cz/.content/galerie-souboru/vyrocni-zpravy/Vyrocni_zprava_2016_schvalena_L_AS.pdf.
  5. Anderson, E. 2015. "Feminist Epistemology and Philosophy of Science." [online] In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2015). [cit. 5/6/2017]. Dostupné z: http://plato.stanford.edu/archives/fall2015/entries/feminism-epistemology/.
  6. Barad, K. 2003. "Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter." Signs: Journal of Women in Culture and Society, Vol. 28, No. 3: 801- 831, http://doi.org/10.1086/345321. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Bardoel, E. A., Drago, R., Cooper, B., Colbeck, C. 2009. "Bias Avoidance: Cross-cultural Differences in the US and Australian Academies." Gender, Work & Organization, Vol. 18, No. 1: e157-e179, http://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2009.00483.x. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Benschop, Y., Brouns, M. 2003. "Crumbling Ivory Towers: Academic Organizing and its Gender Effects." Gender, Work and Organization, Vol. 10, No. 2: 194-212, http://doi.org/10.1111/1468-0432.t01-1-00011. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Bevan, V., Learmonth, M. 2012. "'I wouldn'tSay it's Sexism, Except That... It's All These Little Subtle Things: Healthcare Scientists' Accounts of Gender in Healthcare Science Laboratories." Social Studies of Science, Vol. 43, No. 1: 136-158, http://doi.org/10.1177/0306312712460606. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Cidlinská, K., Vohlídalová, M. 2015. "Zůstat, nebo odejít? O deziluzi (začínajících) akademických a vědeckých pracovníků a pracovnic." AULA: Časopis pro vysokoškolskou a vědní politiku, roč. 23, č. 1: 3-35.
  11. Český statistický úřad. 2016. Zaměřeno na ženy a muže. Praha: Český statistický úřad.
  12. Deem, R. 2007. "Managing a Meritocracy or an Equitable Organisation? Senior Managers' and Employees' Views about Equal Opportunities Policies in UK Universities." Journal of Education Policy, Vol. 22, No. 6: 615-636, http://doi.org/10.1080/02680930701625247. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Deem, R. 2008. "Leading and Managing Contemporary UK Universities: Do Excellence and Meritocracy Still Prevail over Diversity?." Paper presented at the 2008 Conference of the Consortium of Higher Education Researchers, Pavia, Italy, 11.-13. září 2008.
  14. Deem, R., Brehony, K. 2005. "Management as Ideology: The Case of "New Managerialism" in Higher Education." Oxford Review of Education, Vol. 31, No. 2: 217-235. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Dvořáčková, J., Pabian, P., Smith, S., Stöckelová, T., Šíma, K., Virtová, T. 2014. Politika a každodennost na českých vysokých školách: Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum. Praha: SLON.
  16. Eagly, A. H., Karau, S. J. 2002. "Role Congruity Theory of Prejudice Toward Female Leaders." Psychological Review, Vol. 109, No. 3: 573-598. Přejít k původnímu zdroji...
  17. European Commission. 2012. Structural Change in Research Institutions: Enhancing Excellence, Gender Equality and Efficiency in Research and Innovation. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  18. Felt, U., Stöckelová, T. 2009. "Modes of Ordering and Boundaries that Matter in Academic Knowledge Production." Pp. 41-124 in Felt, U. (ed.). Knowing and Living in Academic Research. Convergence and Heterogeneity in Research Cultures in the European Context. Prague: Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences.
  19. Garforth, L., Stockelova, T. 2012. "Science Policy and STS from Other Epistemic Places." Science, Technology & Human Values, Vol. 37, No. 2: 226-240, http://doi.org/10.1177/0162243911417137. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Gibney, E. 2017. "Teaching Load Could Put Female Scientists at Career Disadvantage." Nature, doi:10.1038/nature.2017.21839. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Handley, I. M., Brown, E. R., Moss-Racusin, C. A., Smith, J. L. 2015. "Quality of Evidence Revealing Subtle Gender Biases in Science is in The Eye of the Beholder." Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 112, No. 43: 13201-13206, http://doi.org/10.1073/pnas.1510649112. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Heilman, M. E., Eagly, A. H. 2008. "Gender Stereotypes Are Alive, Well, and Busy Producing Workplace Discrimination." Industrial and Organizational Psychology, Vol. 1, No. 4: 393- 398, http://doi.org/10.1111/j.1754-9434.2008.00072.x. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Heilman, M. E., Wallen, A. S., Fuchs, D., Tamkins, M. M. 2004. "Penalties for Success: Reactions to Women Who Succeed at Male Gender-typed Tasks." The Journal of Applied Psychology, Vol. 89, No. 3: 416-27, http://doi.org/10.1037/0021-9010.89.3.416. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Husu, L. 2004. "Gate-keeping, Gender Equality and Scientific Excellence." Pp. 69-75 in Gender and Excellence in the Making. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  25. Itzin, C. 1995. "The Gender Culture in Organizations." Pp. 30-54 in Itzin, C., Newman, J. (eds.). Gender, Culture and Organizational Change. Putting Theory into Practice. London and New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Krefting, L. A. 2003. "Intertwined Discourses of Merit and Gender: Evidence from Academic Employment in the USA." Gender, Work and Organization, Vol. 10, No. 2: 260-27, http://doi.org/10.1111/1468-0432.t01-1-00014. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Lamont, M. 2009. How Professors Think: Inside the Curious World of Academic Judgment. Cambridge, Massachusetts / London, England: Harvard University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Linková, M. 2009. "Ne každý úspěch se počítá: Excelence a genderování vědecké dráhy v přírodních vědách." Pp. 72-99 in Stöckelová, T. (ed.). Akademické poznávání, vykazování a podnikání. Etnografie měnící se české vědy. Praha: Sociologické nakladatelství.
  29. Linková, M. 2014. Disciplining Science: The Impacts of Shifting Governmentality Regimes on Academic Research in the Natural Sciences in the Czech Republic. Doctoral dissertation. Prague: Charles University, Faculty of Social Sciences.
  30. Linkova, M. 2014. "Unable to Resist: Researchers' Responses to Research Assessment in the Czech Republic." Human Affairs, Vol. 24, No. 1: 78-88, http://doi.org/10.2478/s13374014-0207-z. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Linková, M., Červinková, A. 2013. "'Vlastní laboratoř': akademické trajektorie a gender v současných biovědách." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 14, č. 1: 15-26.
  32. Linkova, M., Stockelova, T. 2012. "Public Accountability and the Politicization of Science: The Peculiar Journey of Czech Research Assessment." Science and Public Policy, Vol. 39, No. 5: 618-629, http://doi.org/10.1093/scipol/scs039. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Longino, H. 2008. "Some Concluding Observations on the KNOWING Project." Konferenční příspěvek, The Politics of Knowing: Research, Institutions and Gender in the Making. Praha, Česká republika, 27.-28. listopadu 2008.
  34. Lynch, K. 2010. "Carelessness: A Hidden Doxa of Higher Education." Arts and Humanities in Higher Education, Vol. 9, No. 1: 54-67, http://doi.org/10.1177/1474022209350104. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Marchant, A., Bhattacharya, A., Carnes, M. 2007. "Can the Language of Tenure Criteria Influence Women's Academic Advancement?" Journal of Women's Health, Vol. 16, No. 7: 998-1003, http://doi.org/10.1089/jwh.2007.0348. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Matonoha, J. 2009. "Nejistá půda: Diskurzivní terén českých vědních politik a vědeckého provozu." Pp. 149-177 in Knotková-Čapková, B. (ed.). Ročenka katedry genderových studií FHS UK v Praze 2007-2008. Praha: Katedra genderových studií FHS UK.
  37. Merton, R. K. 1968. "The Matthew Effect m Science." Science, Vol. 159, No. 3810: 56-63. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Mol, A. 2008. The Logic of Care: Health and the Problem of Patient Choice. London and New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Morley, L. 2003. Quality And Power In Higher Education. Philadelphia: Open University Press.
  40. Morley, L. 2013. "The Rules of the Game: Women and the Leaderist Turn in Higher Education." Gender and Education, Vol. 25, No. 1: 116-131, http://doi.org/10.1080/09540253.2012.740888. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Morley, L. 2016. "Troubling Intra-actions: Gender, Neo-liberalism and Research in the Global Academy." Journal of Education Policy, Vol. 31, No. 1: 28-45, http://doi.org/10.1080/02680939.2015.1062919. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Morley, L., Crossouard, B. 2016. "Gender in the Neoliberalised Global Academy: The Affective Economy of Women and Leadership in South Asia." British Journal of Sociology of Education, Vol. 37, No. 1: 149-168, http://doi.org/10.1080/01425692.2015.1100529. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Moss-Racusin, C. A., Dovidio, J. F., Brescoll, V. L., Graham, M. J., Handelsman, J. 2012. "Science Faculty's Subtle Gender Biases Favor Male Students." Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 109, No. 41: 16474- 9, http://doi.org/10.1073/pnas.1211286109. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Národní kontaktní centrum - gender a věda. 2017. Postavení žen v české vědě. Monitorovací zpráva za rok 2015. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
  45. Power, M. 2003. "Evaluating the Audit Explosion." Law & Policy, Vol. 25, No. 3: 185-202, http://doi.org/10.1111/j.1467-9930.2003.00147.x. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Reuben, E., Sapienza, P., Zingales, L. 2014. "How Stereotypes Impair Women's Careers in Science." Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 111, No. 12: 4403-8, http://doi.org/10.1073/pnas.1314788111. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Rossiter, M. W. 1993. "The Matthew Matilda Effect in Science." Social Studies of Science, Vol. 23, No. 2: 325-341, http://doi.org/10.1177/030631293023002004. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Sandberg, S. 2013. Lean In: Opřete se do toho. Praha: Dokořán.
  49. Shore, C. 2010. "Beyond The Multiversity: Neoliberalism and the Rise of the Schizophrenic University." Social Anthropology, Vol. 18, No. 1: 15-29, http://doi.org/10.1111/j.14698676.2009.00094.x. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Shore, C., Wright, S. 2015. "Audit Culture Revisited." Current Anthropology, Vol. 56, No. 3: 421-444, http://doi.org/10.1086/681534. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Smithson, J., Stokoe, E. H. 2005. "Discourses of Work-Life Balance: Negotiating, Genderblind' Terms in Organizations'." Gender, Work and Organization, Vol. 12, No. 2: 147-168, http://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2005.00267.x. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Steinpreis, R. E., Anders, K. A., Ritzke, D. 1999. "The Impact of Gender on the Review of the Curricula Vitae of Job Applicants and Tenure Candidates: A National Empirical Study." Sex Roles, Vol. 11, No. 7-8: 509-528, http://doi.org/10.1023/A:1018839203698. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Strathern, M. 2000. "Audit Cultures: Anthropological Studies in Audit, Ethics and the Academy." Pp. 1-18 in Strathern, M. (ed.). Audit Cultures: Anthropological Studies in Accountability and the Academy. London and New York: Routledge.
  54. Tenglerová, H. 2014. "The Policy of Inactivity: Doing Gender-Blind Science Policy in the Czech Republic 2005-2010." Central European Journal of Public Policy, Vol. 8, No. 1: 78-106.
  55. Trix, F., Psenka, C. 2003. "Exploring the Color of Glass: Letters of Recommendation for Female and Male Medical Faculty." Discourse & Society, Vol. 14, No. 2: 191-220, http://doi.org/10.1177/0957926503014002277. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Úřad vlády České republiky. 2015. Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky na léta 2016-2020. Praha.
  57. Valian, V. 1999. Why So Slow? The Advancement of Women. Cambridge and London: MIT Press. Přejít k původnímu zdroji...
  58. van den Brink, M., Benschop, Y. 2012. "Slaying the Seven-Headed Dragon: The Quest for Gender Change in Academia." Gender, Work & Organization, Vol. 19, No. 1: 71-92, http://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2011.00566.x. Přejít k původnímu zdroji...
  59. van den Brink, M., Benschop, Y. 2013. "Genderové praktiky v konstrukci akademické excelence: Ovce s pěti nohama." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 14, č. 1: 2-14.
  60. Vláda České republiky. 2008. Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR. Česká republika. [online]. Dostupné z: http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=495405.
  61. Vohlídalová, M. 2013. "Vědkyně mezi dvěma mlýnskými kameny: o podmínkách kombinace pracovního života a rodičovství ve vědecké profesi. " Pp. 99-126 in Linková, M., Cidlinská, K., Tenglerová, H., Vohlídalová, M., Červinková, A. (eds.). Nejisté vyhlídky: Proměny vědecké profese z genderové perspektivy. Praha: Sociologické nakladadatelství.
  62. Vohlídalová, M. 2014. "Academic Mobility in the Context of Linked Lives." Human Affairs, Vol. 24, No. 1: 89-102, http://doi.org/10.2478/s13374-014-0208-y. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Vohlídalová, M. 2017. "Academic Couples, Parenthood and Women's Research Careers."European Educational Research Journal, Vol. 16, No. 2-3, (forthcoming). Přejít k původnímu zdroji...
  64. Wajcman, J. 2000. "Reflections on Gender and Technology Studies: In What State is the Art? " Social Studies of Science, Vol. 30, No. 3: 447-464. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Wenneras, C., Wold, A. 1997. "Nepotism and Sexism in Peer-review. " Nature, Vol. 387, No. 6631: 341-343, http://doi.org/10.1038/387341a0. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Williams, J. C. 2005. "The Glass Ceiling and the Maternal Wall in Academia. " New Directions for Higher Education, Vol. 2005, No. 130: 91-105, http://doi.org/10.1002/he.181. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Williams, J. C., Dempsey, R. 2014. What Works for Women at Work: Four Patterns Working Women Need to Know. New York: NYU Press. Přejít k původnímu zdroji...
  68. Williams, J. C., Segal, N. 2003. "Beyond the Maternal Wall: Relief for Family Caregivers Who are Discriminated Against on the Job." Harvard Women's Law Journal, Vol. 26: 77-162.
  69. Wright, S., Ørberg, J. W. 2008. "Autonomy and Control: Danish University Reform in the Context." Learning and Teaching, Vol. 1, No. 1: 27-57. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.