Gender a výzkum / Gender and Research 2014, 15 (2): 77-86 | DOI: 10.13060/12130028.2014.15.2.132

Multi-Level Marketing: A Promising Employment Opportunity for Women?

Irena Lištiaková, Lucie Jarkovská

Multi-Level Marketing: A Promising Employment Opportunity for Women?
Abstract: The authors analyse the discourse of Green Ways (GW), a company using multi-level marketing where women comprise the majority of distributors. The article shows that however multi-level marketing is advertised as a highly flexible form of employment suitable for those who want to combine family life with work, it is rather a way of marketing than an employment opportunity. A significant role in this business is played by women on parental leave who earn self-esteem based in the neoliberal values of self-reliance and entrepreneurial success, rather than financial income. The analysis links their ways of describing the character and benefits of selling GW products with the ideology presented in GW manuals for distributors. Using Bourdieu's theory, the authors point out how GW constructs the symbolic oppositional binary in line with the neoliberal notion of an efficient individual.

Keywords: gender, nonstandard employment, multi-level marketing, neoliberalism

Published: June 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lištiaková, Irena and Lucie Jarkovská. 2014. "Multi-Level Marketing: A Promising Employment Opportunity for Women?" Gender, Equal Opportunities, Research 15(2):77-86.
Download citation

References

  1. Beck, U. 2004. Riziková společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  2. Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. Praha: Karolinum.
  3. Brown, B. J., Baker, S. 2012. Responsible Citizens: Individuals, Health and Policy under Neoliberalism. London: Anthem Press. http://dx.doi.org/10.7135/UPO9780857289131. Go to original source...
  4. Cappelli, P. P. 1999. The New Deal at Work: Managing the Market-driven Workforce. Boston: Harvard Business School Press.
  5. Dijk, T. A. van. 1993. "Principles of critical discourse analysis." Discourse & Society, Vol. 4, No. 2: 249-283. Go to original source...
  6. Dijk, T. A. van. 2001. "Multidisciplinary CDA: a plea for diversity." Pp. 95-119 in Wodak, R., Meyer, M. (eds.). Methods of critical discourse analysis. London: Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9780857028020.n5. Go to original source...
  7. Dudová, R. (ed.) 2008. Nové šance a rizika: flexibilita práce, marginalizace a soukromý život vybraných povolání a sociálních skupin. Praha: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
  8. Fairclough, N. 1992. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
  9. Fairclough, N. 1995. Critical discourse analysis: the critical study of language. Harlow: Longman.
  10. Friedman, A. L. 1977. Industry and Labor: Class Struggle at Work and Monopoly Capitalism. London: Macmillan. Go to original source...
  11. Green Ways International. 2010. "Etický kodex." In Všeobecné obchodní podmínky pro smlouvu o obchodní spolupráci s partnery. Staré Město: Green Ways, s. r. o.
  12. Green Ways International. 2012. Pracovní sešit. Staré Město: Green Ways, s. r. o.
  13. Kalleberg, A. L. 2009. "Precarious Work, Insecure Workers: Employment Relations in Transition." American Sociological Revies, Vol. 74, No. 1: 1-22, doi: 10.1177/000312240907400101. Go to original source...
  14. Kaščák, O. Pupala, B. 2012. Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  15. Keller, J. 2011a. Tři sociální světy. Sociální struktura postindustriální společnosti. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  16. Keller, J. 2011b. Nová sociální rizika a proč se jim nevyhneme. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  17. Křížová, A. (ed.), Dudová, R., Hašková, H. Maříková, H. 2005. Kombinace pracovního a rodinného života v ČR: politiky, čas, peníze a individuální, rodinné a firemní strategie. Sociologické studie / Sociological Studies 05:04. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
  18. Rathouský, V. 2006. Učebnice MLM. Staré Město: Green Ways, s. r. o.
  19. Rathouský, V. 1999. Etika MLM. Uherské Hradiště: Studio JARO.
  20. Sennett, R. 1999. The corrosion of character: the personal consequences of work in the new capitalism. New York: W.W. Norton & Company.
  21. Tomášek, M., Dudová, R. 2008. "Sekundarizace pracovního trhu v ČR: příklad práce pokladních v prodejnách zahraničních obchodních řetězců." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 8, č. 2: 67-77.
  22. Vodochodský, I. 1996. "Herbalife a jeho lidé." Biograf (8) [online]. [cit. 3. 8. 2014]: 76 odst. Dostupné z:
  23. Wodak, R., Meyer, M. (eds.) 2001. Methods of critical discourse analysis. London: Sage.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.