Gender a výzkum / Gender and Research 2013, 14 (1): 27-35

"Nemůžeš být malířka, z tebe bude číšnice: Kariéry umělkyň v akademickém prostředí, feministická pedagogika a figura autority.

Zuzana Štefková

The article tracks the journeys of selected American women artists of the second wave of feminist movement on their path through art institutions and their changing relation toward the figure of authority from the position of students to the one of art pedagogues. The text examines sexist conduct and language characteristic of and specific to the environment of art academies and the art world in general. Using the example of Feminist Art Program founded in 1970 by Judy Chicago at the Fresno University, it tries to assess power relations and teacher authority within the context of feminist art pedagogy. Furthermore, the text gives examples of problems encountered by Czech women artists regarding their access to authority. The article is based on a qualitative research and synthesis of interviews with American women artists who at some point of their careers taught studio art and tried to reconsider the authority they embodied.

Zveřejněno: 1. březen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štefková, Zuzana. 2013. "'Nemůžeš být malířka, z tebe bude číšnice: Kariéry umělkyň v akademickém prostředí, feministická pedagogika a figura autority." Gender, rovné příležitosti, výzkum 14(1):27-35.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bagilhole, B. 2011. "Ve Velké Británii je akademické prostředí vnímáno jako poslední bašta maskulinismu." Gender, rovné příležitosti, výzkum, roč. 12, č. 2: 58-62.
  2. Braderman, J. 2010. The Heretics.Film, režie Joan Braderman.
  3. Collins, G., Sandell, R. 1984. Women, Art and Education. Virginia: National Art Education Association.
  4. Chicago, J. 1975. Through the Flower: My Struggle as a Woman Artist. New York: Doubleday.
  5. Chicago, J. 1996. Beyond the Flower: The Autobiography of a Feminist Artist. Ann Arbor: University of Michigan Press.
  6. Chicago, J. 2011. Přednáška v rámci cyklu B Word Project. [online]. Carpenter Performing Arts Center, California State University. [cit. 12. 2. 2013]. Dostupné z: <http://www.youtube.com/watch?v=gjjTEydL3Q4>.
  7. Dalton, P. 2001. The Gendering of Art Education: Modernism, Identity and Critical Feminism. Buckingham: Open University Press.
  8. Dopitová, M. 2009. Rozhovor s autorkou. Praha, 19. 11. 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Fields, J. (ed.). 2012. Entering the Picture; Judy Chicago, The Fresno Feminist Art Program, and the Collective Visions of Women Artists. New York, London: Routledge.
  10. Freire, P. 2005. Pedagogy of the Oppressed. New York, London: Continuum.
  11. Hocker Rushing, J. 2006. Erotic Mentoring. Wallnut Creek: Left Coast Press.
  12. Levin, G. 2012. "Becoming Judy Chicago: Feminist Class." Pp. 25-44 in Fields, J. Entering the Picture; Judy Chicago, The Fresno Feminist Art Program, and the Collective Visions of Women Artists. New York, London: Routledge.
  13. Loeb, J. (ed.). 1979. Feminist Collage: Educating Women in the Visual Arts. New York, London: Teachers College Press.
  14. Lovelace, C. 2013. Women in Art, A Status Report. Příspěvek na konferenci CAA v sekci Gender Politics in the Workplace. Nepublikováno.
  15. Meyer, L. 2009. A Studio of Their Own: The Legacy of the Fresno Feminist Experiment. Fresno, California: California State University Press.
  16. Meyer, L., Wilding F. 2010. "Collaboration and Conflict in the Fresno Feminist Art Program: An Experiment in Feminist Pedagogy." n.paradoxa, Vol. 26: 40-51.
  17. Meyer, R. Not Me: Joan Semmel's Body of Painting. [online]. [cit. 18. 2. 2013]. Dostupné z: <www.joansemmel.com/ ftp.joansemmel.com/Essays.html>.
  18. Nochlin, L. 1971. "Why Have There Been No Great Women Artists?" ART News, Vol. 69: 23-39. (česky: "Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?" Pp. 25-65 in Pachmanová, M. (ed.). 2002. Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press.)
  19. Pachmanová, M. 2002. "Géniova mateřština: Ke konstrukci maskulinity v českém umění 20. století." Pp. 217-230 in V mužském mozku, Sborník k 70. narozeninám Petra Wittlicha. Praha: Scriptorium.
  20. Rosler, M. 2013. Rozhovor s autorkou, New York, 20. 2. 2013.
  21. Schor, M. 1997. Wet: On Painting, Feminism, and Art Culture. Durham, London: Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Schor, M. 2009. "The Ism That Dare Not Speak Its Name." Pp. 21-35 in A Decade of Negative Thinking: Essays on Art, Politics, and Daily Life. Durham, London: Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Schor, M. 2013. Rozhovor s autorkou. New York, 25. 2. 2013.
  24. Semmel, J. 2013. Rozhovor s autorkou. New York, 19. 2. 2013.
  25. Štefková, Z. 2012. Svědectví: Ženským hlasem, Testimonies: In a Female Voice. Praha: VŠUP.
  26. Valiant V. 1998. Why So Slow? Cambridge, MA: MIT Press.
  27. Wilding, F. 1977. By Our Own Hands: The Women Artist's Movement, Southern California, 1970-76. Santa Monica: Double X. Wilding, F. 2013. Rozhovor s autorkou. New York, 17. 2. 2013.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.