Gender a výzkum / Gender and Research 2010, 11 (2): 36-47

Diskursy, instituce a praxe péče o děti do tří let ve francouzsko-české komparativní perspektivě

Radka Dudová, Hana Hašková

The article offers a comparison of the development of institutions of care for children under the age of three in France and in the Czech Republic. It explains the differences in the forms of institutions, policies and the level of state support using a comparative analysis of the discourses of childcare that have existed in the two countries since the end of the Second World War. Expert discourses in particular were found to have an important role in the development of institutions and policies: psychological discursive framings had a strong influence on the public discourse, political decisions and the resulting form of institutions. While in France mainly empirically‑oriented psychologists and pedagogues entered the debate, in Czechoslovakia/the Czech Republic the discursive arena was dominated by clinical psychologists and paediatricians. Other influential factors were identified, such as the economic situation, political actors, social movements; and sequencing of events; but the expert discourse was proved to be crucial for the understanding of the divergent development of childcare institutions in the two countries.

Klíčová slova: discourse, institutionalism, childcare

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dudová, Radka and Hana Hašková. 2010. "Diskursy, instituce a praxe péče o děti do tří let ve francouzsko-české komparativní perspektivě." Gender, rovné příležitosti, výzkum 11(2):36-47.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Afsa, C. 1996. " L'activité féminine a l'épreuve de l'allocation parentale d'éducation." Recherches et Prévisions, No. 46: 1-8. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Barcelonské cíle - projev ministra P. Nečase. 2009. [online]. Dostupné z: <http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/barcelonske-cile - projev-ministra-p-necase-53292/>.
  3. Bentolila, A. 2009. Quelle école maternelle pour nos enfants? Paris: Odile Jacob.
  4. Bouyala, N., Roussille, B. 1982. L'enfant dans la vie. Paris: Rapport au sécretaire d'Etat à la Famille.
  5. Boyer, D. 1999. "Normes et politique familiale: la question du libre choix du mode de garde." Recherches et Prévisions, No. 57-58: 75-84. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Buchet, D., Eglin, D., Aldeghi, I., Daniel, A., Simon, M.-O. 2002. Pathologies infectueuses et mode de garde des enfants en âge préscolaire. Dossiers d'études, No. 31. Paris: CNAF.
  7. Commaille, J., Stroel, P., Villac, M. 2002. La politique de la famille. Paris: Editions La Découverte.
  8. CREDOC 2003. "Les opinions sur les modes de garde des jeunes enfants. Données CREDOC 2003." L'e-ssentiel, No. 11: 1-4.
  9. Cuvillier, R. 1977. "L'épouse au foyer: une charge injustifiée pour le collectivité." Droit Social, No. 12: 427-437.
  10. Čákiová, E. et al. 1977. Stručná zpráva z výzkumu Rodina a děti. Praha: KVVM FSÚ.
  11. Damborská, M. 1957. "Rozdíly mezi dětmi vychovávanými v rodině, v jeslích a v ústavu během jednoho roku." Čs. Pediatrie, No. 12: 980-982.
  12. Daune-Richard, A.-M. 1999. "La notion de référentiel appliqué a la garde des jeunes enfants. Une comparaison France-Suede." Recherches et prévisions, No. 56: 33-45. Přejít k původnímu zdroji...
  13. David, M. 1975. "Séparations: le vivre avec le petit enfant." L'école des parents, No. 2: 4-17.
  14. Davidson, F., Maguin, P. 1970. Les creches - réalisation - fonctionnement. Vie et santé de l'enfant. Paris: Les éditions ESF.
  15. Davidson, F. 1980. Relation entre le dévéloppement de l'enfant et son mode de garde dans la premiere enfance. Paris: INSERM, unité de recherche sur les sociopathies.
  16. Dolto, F. 1977. Lorsque l'enfant paraît, Tome 1. Paris: Editions du Seuil.
  17. Donati, P. R. 1992. "Political Discourse Analysis." Pp. 136-167 in: Diani, M., Eyerman, R. (ed.). Studying Collective Action. London: Sage.
  18. DRESS. 2003. "Modes de garde et d'accueil des enfants de moins de 7 ans." Etudes et résultats. [online]. [cit. 27. 8. 2010]. Dostupné z: <http://www.sante.gouv.fr/drees/etude-resultat/er-pdf/er235.pdf>.
  19. Dunovský, J. 1965. "Seminář K postavení ženy v socialistické společnosti (diskusní příspěvek J. Dunovského)." Zprávy SPK, č. 4: 39.
  20. Dunovský, J., Eggers, H. et al. 1989. Sociální pediatrie. Praha: AVICENUM.
  21. Dunovský, J., Suchá, M. 1967. "Charakteristika sociálních poměrů dětí v jeslích". Zprávy SPK, č. 6: 27.
  22. Encyklopedie moderní ženy. 1966. Praha: Svoboda.
  23. Eurostat 4/9/2009. "Mezinárodní srovnání - zaměstnanosti na počtu dětí, 2007." [online] (cit. 1.8.2010). Dostupné z: <http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/kapitola/1413-09-2009-14>. Eurostat 29/12/2009. "Míra ekonomické aktivity - ženy ve věku 15-64 let."[online] (cit. 1.8.2010). Dostupné z: <http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/kapitola/1607-09-za_rok_2009_%28vybrane_udaje%29-3>.
  24. Eurostat 30/12/2009. "Míra zaměstnanosti - ženy ve věku 15-64 let."[online] (cit. 1.8.2010). Dostupné z: <http://www.czso.cz/csu/2009edicniplan.nsf/kapitola/1607-09-za_rok_2009_%28vybrane_udaje%29-3>.
  25. Fagnani, J. 1995. "L'allocation parentale d'éducation: effets pervers et ambiguïtés d'une prestation." Droit Social, No. 3: 287-295.
  26. Fagnani, J., Letablier, M.-T. 2003. "Qui s´occupe des enfants pendant que les parents travaillent?" Recherches et Prévisions, No. 72: 21-35. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Florin, A. 2000. La scolarisation à deux ans et autres modes d'accueil. Paris: Editions INRP.
  28. Foucault, M. 1980. Power /knowledge: Selected interviews and other writings, 1972-1977. New York: Pantheon.
  29. Hašková, H., Maříková, H., Uhde, Z. 2009. "Leave, Allowances, and Facilities: Childcare Past and Present." Pp. 77-134 in Hašková, H., Uhde, Z. (ed.). Women and Social Citizenship in Czech Society: Continuity and Change. Praha: Institute of Sociology, Academy of Sciences of the Czech Republic.
  30. Historická statistická ročenka ČSSR. 1985. Praha: SNTL ALFA.
  31. Jesle nám nenuťte, vzdorují Češi Evropě. 2009. [online]. Dostupné z: <http://zpravy.idnes.cz/jesle-nam-nenutte-vzdoruji-cesi-evrope-d9g-/domaci.asp?c=A090202_133836_domaci_adb>.
  32. Jureček, Z. 1963. "Velikost a struktura domácností a rodin.". Demografie, roč. 3, č. 2: 193-206.
  33. Klíma, M. 1969. Pečovatelská služba jako forma péče o děti jeslového věku a důsledky vyplývající z jejích zavedení. Brno: VUT.
  34. Kobylková, V. et al. 1987. Názory občanů na prohlubování rovnoprávného postavení žen v Československu a na výchovu k manželství a rodičovství v rodině. Praha: ÚVVM FSÚ.
  35. Koch, J. 1961. "Pokus o analýzu vlivu prostředí kojeneckých ústavů na neuropsychický vývoj 4měsíčnich až 12měsíčních dětí". Československá pediatrie, Vol. 16, No. 4: 322-330.
  36. Kubička, L. 1956. "Vliv zaměstnanosti matek na vznik psychické nepřizpůsobenosti u dětí." Československá pediatrie, roč. 11, č. 3: 247-256.
  37. Kuchařová, V., Bareš, P., Höhne, S., Nešporová, O., Svobodová, K., Šťastná, A., Plasová, B., Žáčková, L. 2009. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV.
  38. Kulawik, T. 2009. "Staking the Frame of a Feminist Discursive Institutionalism." Politics and Gender, Vol. 5, No. 2: 262-271. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Labusová, E. (bez uvedení data publikace) Hranice tří let: přirozená potřeba, nebo dogma? [online]. Dostupné z: <http://www.evalabusova.cz/ankety/hranice.php>.
  40. Langmeier, J., Matějček, Z. 1963. Psychická deprivace v dětství. Praha: SZN. 2. vydání z roku 1974 vydáno v nakladatelství Avicenum.
  41. Langmeier, J. 1983. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: AVICENUM.
  42. Laroque, P. 1985. La politique familiale en France depuis 1945. Paris: Comissariat général au Plan.
  43. Legendre, F., Lorgnet, J.-P., Mahieu, R., Thibault, F. 2004. "Des aides publiques a la garde des jeunes enfants." Recherches et prévisions, No. 75: 5-19. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Leprince, F. 2003. L'accueil des jeunes enfants en France: Etat des lieux et pistes d'amélioration. Paris: Haut Conseil de la population et de la famille.
  45. Lézine, I. 1964. Psychopédagogie du premier âge. Paris: P.U.F.
  46. Lézine, I. 1975. "L'autonomie du tout-petit." L'école des parents, No. 2: 38-47.
  47. Louis, E., Marcillac, J.d. 1981. "Incohérent et injuste, le systéme des aides financières aux familles a besoin d'être totalement réformé." Droit Social, No. 1: 113-124.
  48. Lurçat, L., Cottez, J. 1982. Grand à la crèche, petit à la maternelle? Paris: Syros.
  49. Marc, C. 2004. "L'influence des conditions d'emploi sur le recours a l'APE." Recherches et prévisions, No. 75: 21-38. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Martin, C. 2009. "The refraiming of family policies in France: Process and actors." 7th ESPAnet Conference. Urbino 17-19 September 2009.
  51. Maruani, M. 1999. "Les temps modernes de l'emploi féminin." Le monde diplomatique, No. 44: 34.
  52. Math, A., Renaudat, E. 1997. "Développer l'accueil des enfants ou créer de l'emploi?" Recherches et Prévisions, No. 49: 5-17. Mečíř, M. 1955. "Chování dětí v jeslích." Československá pediatrie, roč. 11, č. 7: 836-842. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Mermillod, C., Rossignol, C. 1974. "Le dévéloppement de l'enfant a 4 ans est-il significatif des modes de garde antérieurs?" Bulletin de statistiques Santé-Sécurité Sociale 1974 (mars-avril).
  54. Neyrand, G. 1999. "Savoirs et normes sociales en matiere de petite enfance." Recherches et Prévisions, No. 57-58: 3-15. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Norvez, A. 1990. De la naissance a l'école. Santé, modes de garde et préscolarité dans la France contemporaine. Paris: PUF, INED. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Nováková, M. 1957. "Poruchy psychického vývoje dětí předškolního věku v ústavních zařízeních." Pp. 138-140 in Problémy pediatrie v praxi a ve výzkumu. Praha.
  57. OECD. 2006. OECD Family Database. Full-time equivalent participation rates for children under 3 years old. [online]. OECD. Directorate for Employment, Labour and Social Affairs [cit. 1.8.2010]. Dostupné z: <http://www.oecd.org/document/4/0,3343,en_2649_34819_37836996_1_1_1_1,00.html>.
  58. OECD. 2007. OECD Family Database. Maternal employment rates by age of youngest child, 2007. [online]. OECD. Directorate for Employment, Labour and Social Affairs [cit. 1.8.2010]. Dostupné z: <http://www.oecd.org/document/4/0,3343,en_2649_34819_37836996_1_1_1_1,00. html>.
  59. Peters, B.G., Jon, P., King, D. S. 2005. "The Politics of Path Dependency: Political Conflict in Historical Institutionalism." The Journal of Politics, Vol. 67, No. 4: 1275-1300. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Pierson, P. 2000. "Increasing Returns, Path Dependence, and the Study of Politics." American Political Science Review, Vol. 94, No. 1: 251-267. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Plaisance, E. 1999. "L'école maternelle en France: normes éducatives et socialisation apres la Seconde Guerre Mondiale." Recherches et Prévisions, No. 31: 57-58. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Rayna, S., Stambak, M. 1985. "Les petits entre eux." L'école des parents, No. 8: 27-30.
  63. Rosenzweig, F. 2009. "Jardin d'eveil ou Ecole maternelle: une fausse querelle." Le Furet, No. 59: 60-62.
  64. Rothstein, B. 2005. Social Traps and the Problem of Trust. Cambridge: Cambridge University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Saltiel, M., Sullerot, E. 1974. Les crèches et les équipements d'accueil pour la petite enfance. Paris: Hachette Littérature.
  66. Schmidt, V.A. 2010. "Taking Ideas and Discourse Seriously: Explaining change through discursive institutionalism as the fourth 'new institutionalism'." European Political Science review, Vol. 2, No. 1: 1-25. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Silvera, R. 2005. Reconciliation of Work and Private Life in France. Report EWERC, The University of Manchester.
  68. Singly, F.d. 2000. "La place de l'enfant dans la famille contemporaine." Pp. 66-92 in: Pourtois, J. P., Desnet, H. (ed.). Le parent éducateur. Paris: PUF. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Snow, D. A., Benford, R. D. 1988. "Ideology, Frame Resonance, and Participant Mobilisation." Pp. 197-217 in Klandermans, B., Kriesi, H., Tarrow, S. (ed.). From Structure to Action: Comparing social movement research across cultures. London: Jai Press inc.
  70. Snow, D. A., Benford, R. D. 1992. "Master Frames and Cycles of Protest." Pp. 133-155 in Morris, A. D., McClurg Mueller, C. (ed.). Frontiers in Social Movement Theory. New Haven and London: Yale University Press.
  71. Soulé, M. (ed.). 1972. Les modes de garde des enfants de 0 a 3 ans. Cahier de recommandations. Paris: Les éditions ESF.
  72. Soulé, M. 1978. Recherche active sur les modes de garde des jeunes enfants. Paris: INSERM, COPES.
  73. Srb, V., Kučera, M. 1959. Výzkum o rodičovství 1956. Praha: Státní statistický úřad.
  74. Stambak, M., Royon, C. 1985. "Etude de l'organisation d'activités communes chez les enfants de moins de 4 ans." Archives de Psychologie, No. 53: 77-90.
  75. Steck, P. 1994. Les prestation familiales. Paris: PUF.
  76. Sullerot, E. 1981. Les modes de garde des jeunes enfants. 128/ Sec.1/15. Paris: Rapport présenté au nom de la La section des actions éducatives, sanitaires et sociales, Conseil économique et social.
  77. Šturma, J. 2007. Nové poznatky vývojové psychologie, rodina, společnost: perspektiva dítěte. [online]. Dostupné z: <http://www.mpsv.cz/cs/5271>.
  78. Zazzo, B. 1984. L'école maternelle à deux ans: oui ou non? Paris: Stock.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.