Gender a výzkum / Gender and Research 2010, 11 (2): 3-15

Reprezentace genericky maskulinních názvů osob. Teoretická integrace dosavadních poznatků

Lisa Irmen, Ute Linner

The paper aims to integrate the results of several studies on the representation of masculine generics in German into a theoretical framework. Although the results are consistent in showing the male bias of masculine generics, they are based on different experimental procedures and stimulus variations, and that makes the cognitive processes involved hard to compare. Assuming that reading results in the construction of situation models and that gender‑related memory content is activated through a fast, undirected resonance process it is possible to determine a common cognitive basis. Possible causes of gender‑related resonance are identified and their influence on situation models is discussed. The theoretical base allows the formulation of general statements on how gender ‑related information influences language processing. Furthermore, it has practical implications for how to implement a gender‑fair language.

Klíčová slova: mental representation, grammatical gender, masculine generics

Zveřejněno: 1. červen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Irmen, Lisa and Ute Linner. 2010. "Reprezentace genericky maskulinních názvů osob. Teoretická integrace dosavadních poznatků." Gender, rovné příležitosti, výzkum 11(2):3-15.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Barton, S. B., Sanford, A. J. 1993. "A case study of anomaly detection: Shallow semantic processing and cohesion establishment." Memory & Cognition, Vol. 21: 477-487. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Braun, F., Gottburgsen, A., Sczesny, S., Stahlberg, D. 1998. "Können Geophysiker Frauen sein? Generische Personenbezeichnungen im Deutschen." Zeitschrift für germanistische Linguistik, Vol. 26: 265-283. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cameron, D. 1985. "What has gender got tu do with sex?" Language & Communication, Vol. 5: 19-27. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Cook, A. E., Halleran, J. G., O'Brian, E. J. 1998. "What is readily available during reading? A memory-based view of text processing." Discourse Processes, Vol. 26: 109-129. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Duden Grammatik (Duden sv. 4), 1998. 6. nově přepracované vydání. Mannheim: Dudenverlag.
  6. Duffy, S. A., Keir, J. A. 2004. "Violating stereotypes: Eye movements and comprehension processes when text conflicts with world knowledge." Memory & Cognition, Vol. 32: 551-559. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Engel, U. 1998. Deutsche Gramatik. Heidelberg: Groos.
  8. Gabriel, U., Mellenberger, F. 2004. "Exchanging the generic masculine for gender-balanced formel - the impact of context valence." Swiss Journal of Psychology, Vol. 63: 273-278. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Garnham, A. 2001. Mental models and the interpretation of anaphora. Hove: Psychology Press.
  10. Garrod, S. C. 1995. "Distinguishing between explicit and implicit focus during text comprehension." Pp. 3-17 in Rickheit, G., Habel, C. (eds.). Focus and coherence in text comprehension. Berlin: Walter de Gruyter.
  11. Garrod, S. C., Sanford A. J. 1988. "Discourse models as interfaces between language and the spatial world." Journal of Semantics, Vol. 6: 147-160. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Gerrig, R. J., McKoon, G. 1998. "The readiness is all: The functionality of memory-based text processing." Discourse Processes, Vol. 26: 67-86. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Graesser, A. C., Millis, K., Zwaan, R. A. 1997. "Discourse Comprehension." Annual Review of Psychology, Vol. 48: 163-189. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Graesser, A. C., Singer, M., Trabasso, T. 1994. "Constructing inferences during narrative text comprehension." Psychological Review, Vol. 101: 371-395. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Heise, E. 2000. "Sind Frauen mitgemeint? Eine empirische Untersuchung zum Verständnis des generischen Maskulinum und seiner Alternativen." Sprache & Kognition, Vol. 19: 3-13. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Heise, E. 2003. "Auch einfühlsame Studenten sind Männer: Das generische Maskulinum und die mentale Repräsentation von Personen." Verhaltenstherapie und Psychosoziale Praxis, Vol. 35: 285-291.
  17. Hellinger, M. (ed.) 1985. Sprachwandel und feministische Sprachpolitik: Internationale Perspektiven. Opladen: Westdeutscher Verlag.
  18. Hellinger, M. 1990. Kontrastive feministische Linguistik: Mechanismen sprachlicher Diskriminierung im Englischen und Deutschen. Ismaning: Max Hueber Verlag.
  19. Irmen, L., Köhncke, A. 1996. "Zur Psychologie des "generischen" Maskulinums." Sprache & Kognition, Vol. 15: 152-166.
  20. Irmen, L., Roßberg, N. 2004. "Gender markedness of language: The impact of grammatical and non-linguistic information on the mental representation of person information." Journal of Language and Social Psychology, Vol. 23: 272-307. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Johnson-Laird, P. N. 1982. "Propositional representations, procedural semantics, and mental models." Pp. 253-261 in Mehler, J., Walker, E. C. T., Garrett, M. (eds.). Perspectives on mental representation. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  22. Johnson-Laird, P. N. 1987. "The comprehension of discourse and mental models." Pp. 253-261 in Nagao, M. (ed.). Language and artificial inteligence. Amsterdam: Elsevier Science Publishers.
  23. Kalverkämper, H. 1979. "Die Frauen und die Sprache." Linguistische Berichte, Vol. 62: 55-71.
  24. Kintsch, W. 1988. "The role of knowledge in discourse comprehension: A construction-integration model." Psychological Review, Vol. 95: 163-182. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Kintsch, W., van Dijk, T. A. 1978. "Toward a model of text comprehension and production." Psychological Review, Vol. 85: 363-394. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Linderholm, T., Virtue, S., Tzeng, Y. van den Broek, P. 2004. "Fluctuations in the availability of information during reading: Capturing cognitive processes using the landscape model." Discourse Processes, Vol. 37: 165-186. Přejít k původnímu zdroji...
  27. McKoon, G., Ratcliff, R. 1986. "Inferences about predictable events." Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, Vol. 12: 82-91. Přejít k původnímu zdroji...
  28. McKoon, G., Ratcliff, R. 1992. "Inference dutiny reading." Psychological Review, Vol. 99: 440-466. Přejít k původnímu zdroji...
  29. O'Brien, E. L., Cook, A. E., Peracchi, K. A. 2004. "Updating a situation models: Reply to Zwaan and Madden." Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, Vol. 30: 289-291. Přejít k původnímu zdroji...
  30. O'Brien, E. L., Rizella, M. L., Albrecht, J. E., Halleran, J. G. 1998. "Updating a situation model: A memory-based text processing view." Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, Vol. 24: 1200-1210. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Pusch, L. F. 1979. "Der Mensch ist ein Gewohnheitstier, doch weiter kommt man ohne ihr." Linguistische Berichte, Vol. 63: 84-102.
  32. Pusch, L. F. 1984. "Weibliche Personenbezeichnungen als Ausdruck weiblicher Realitätsdefinition." Pp. 257-273 in Kürschner, W., Vogt, R. (eds.). Sprachtheorie, Pragmatik, Interdisziplinäres. Tübingen: Niemeyer. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Rothermund, K. 1998. "Automatische geschlechtspezifische Assoziationen beim Lesen von Texten mit geschlechtseindeutigen und generisch maskulinen Text-Subjekten." Sprache & Kognition, Vol. 17: 183-198.
  34. Rothmund, J., Scheele, B. 2004. "Personenbezeichnungsmodelle auf dem Prüfstand." Zeitschrift für Psychologie, Vol. 212: 40-54. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Rummler, U. 1995. "Ärztin oder Arzt? Eine psycholinguistische Untersuchung zum generischen Gebrauch des Maskulinums bei Grundschülerinnen und Grundschülern." Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, Vol. 51: 173-189.
  36. Sanford, A. J., Barton, S. B., Moxey, L. M., Paterson, K. 1995. "Cohesion processes, coherence, and anomaly detection." Pp. 203-213 in Rickheit, G., Habel, C. (eds.). Focus and coherence in discourse processing. Berlin: Walter de Gruyter.
  37. Sanford, A. J., Garrod, S. C. 1981. Unterstanding written language. Chichester: Wiley.
  38. Sanford, A. J., Garrod, S. C. 1998. "The role of scenario mapping in text comprehension." Discourse Processes, Vol. 26: 159-190. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Sanford, A. J., Moxey, L. M. 1995. Notes on plural reference and the scenario-mapping principle in comprehension. Pp. 18-34 in Rickheit, G., Habel, C. (eds.). Focus and coherence in discourse comprehension. Berlin: Walter de Gruyter.
  40. Sanford, A. J., Moxey, L. M. 1999. "What are mental models made of?" Pp. 57-76 in Rickheit, G., Habel, C. (eds.). Mental models in discourse processing and reasoning. Amsterdam: Elsevier. Přejít k původnímu zdroji...
  41. Scheele, B., Gauler, E. 1993. "Wählen Wissenschaftler ihre Probleme anders aus als WissenschaftlerInnen? Das Genus-Sexus-Problem als paradigmatischer Fall der linguistischen Relativitätsthese." Sprache & Kognition, Vol. 12: 59-72.
  42. Scheele, B., Rothmund, J. 2001. "Sprache als Sozialität: Linguistische Relativität und das Genus -Sexus-Problem." Pp. 77-129 in Groeben, N. (ed.). Zur Programmatik einer sozialwissenschaftlichen Psychologie. Münster: Aschendorf.
  43. Stahlberg, D., Sczesny, S. 2001. "Efekte des generischen Maskulinums und alternativer Sprachformen auf den gedanklichen Einbezug von Frauen." Psychologische Rundschau, Vol. 52: 131-140. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Trömel-Plötz, S. 1978. "Lingvistik und Frauensprache." Linguistische Berichte, Vol. 57: 59-68.
  45. van den Broek, P., Gustafson, M. 1999. "Comprehension and memory for texts: Three generations of reading research." Pp. 15-34 in Goldman, S. R., Graesser, A. C., van den Broek, P. (eds.). Narrative comprehension, causality, and coherence. Essays of honor of Tom Trabasso. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  46. van den Broek, P., Risden, K., Fletcher, C. R., Thurlow, R. 1996. "A "landscape" view of reading: Fluctuating patterns of activation and the construction of a stable memory representation." Pp. 165-187 in Britton, B. K., Graesser, A. C. (eds.). Models of understanding text. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  47. van den Broek, P., Young, M., Tzeng, Y., Linderholm, T. 1999. "The Landscape model of reading: Inferences and the online construction of memory representation." Pp. 71-98 in van Oostendorp, H., Goldman, S. R. (eds.). The construction of mental representations during reading. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  48. van Dijk, T. A., Kintsch, W. 1983. Strategie of discourse comprehension. New York: Academia Press.
  49. Zwaan, R. A., Radvansky, G. A. 1998. "Situation models in language comprehension and memory." Psychological Bulletin, Vol. 123: 162-185. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Korespondenci zasílejte na adresu: lisa.irmen@psychologie. uni-heidelberg.de.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.